جنگ تحمیلی ایران و عراق

جنگ ایران و عراق و شهدا

جنگ تحمیلی ایران و عراق

جنگ ایران و عراق و شهدا

رابطه ایران و چین در زمان جنگ

دوشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۲، ۰۶:۲۳ ب.ظ

روابط ایران و چین در جنگ ایران و عراق به مجموعه کمک‌های نظامی و تکنولوژیکی چین به ایران در خلال جنگ ایران و عراق گفته می‌شود. با فروش تسلیحات موشکی به ایران توسط چین، این کشور قانون منع فروش موشک به طرفین جنگ (MTCR) را زیر پا گذاشت.

کمک‌های تسلیحاتی

چین از جمله ی کشورهایی بود که به ایران کمک کرد چین به ایران موشکهای ضد کشتی، زمین به هوا، هوا به هوا و موشک کروز فروخت. که نمونه های آن عبارتند از:

  • HY-۱(کرم ابریشم ۱) : در تابستان سال ۱۹۸۶ چین اقدام به فروش ۱۰۰ عدد از این موشک ها به ایران کرده که در سال ۱۹۸۷ به طور موفقیت آمیز از کشتی ایرانی پرتاب شد. با وجود اینکه چین ادعا کرده که این موشک ها از کره ی شمالی و به طور واسطه به ایران فروخته شده، ولی شواهد (از جمله ی شواهد می توان به ضعف ناوهای آمریکایی در برابر موشک اشاره کرد) نشان می دهد که این موشک ها مستقیما توسط چین ساخته و به ایران فروخته شده اند.
  • C-۸۰۱ : بیش از ۱۰۰ موشک از این مدل در سال ۱۹۸۶ و ۱۹۸۷ به ایران فروخته شد.

کمک‌های تکنولوژیکی 

در سال های ۱۹۸۰ الی ۱۹۸۵ چین با ایران به طور مخفیانه قراردادی مبنی بر گسترش انرژی هسته ای بست؛ همچنین این کشور تکنولوژی ساخت موشک های فروخته شده را به ایران داده و در ساخت این موشک ها به ایران کمک کرده است؛ این کشور همچنین اقدام به فروش و کمک در ساخت سلاح های شیمیایی کرده به طوری که ایران توانست خسارت نظامی بیشتری را نسبت به بمباران های شیمیایی عراق به آن کشور وارد کند، و هم اکنون ایران توانسته صدها تُن عامل شیمیایی خون و تنفسی بسازد. این کشور تکنولوژی ساخت سلاح های بیو-شیمیایی را نیز به ایران داد.

                                                           :منابع
Chinese Arms Exports To Iran
۹۲/۰۱/۱۹
محمد قاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی